zaterdag 20 januari 2018

Variatie in kantbreiwerk

Al enige tijd lag deze sjaal klaar om opgespannen te worden.



En nu is die helemaal klaar.

"An airy love affair" by Naantje Knit


Ik blogde hier al een eerdere keer over.
Toen vond ik de brede voorflap nog te kort.




Deze sjaal kan in verschillende variaties gebreid worden.
Ik koos voor een brede voorflap in een "Oud Estoniaans kantpatroon".




Ik eindige met een smalle voorflap met punt.




Het kantpatroon van de rugpand vind ik schitterend.




De rugpand wordt gebreid met verkorte toeren om de onderkant van de sjaal breder te krijgen dan de halslijn. Zo ligt de sjaal zonder plooien om de hals.

Ook het rugpand heb ik iets ruimer gebreid. Voor iets bredere schouders.
Mijn paspop is heel klein (denk maat 34/36). Vandaar valt de rug op de pop iets te ruim.




Er  wordt een knoopsgat ingebreid die ervoor zorgt 
dat de sjaal altijd mooi om de schouders valt en op zijn plaats blijft zitten.




Het kantpatroon van het knoopsgat heet
Vogeloogjes (Shetlands kant).




Door de verschillende kantpatronen werd het tijdens het breien nooit saai.




Ik twijfel nog steeds of ik deze niet toch met een effen kleur had moeten breien.
Maar het is ook eigenlijk maar een proefexemplaar.


1 opmerking:

  1. een effen kleur zal zeker ook mooi zijn maar deze vind ik echt prachtig...heel vrouwelijk! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen